Naše výuka má víc podob – jednou z nich je příroda

Když se řekne škola, většina z nás si představí třídu, tabuli, lavice nebo třídní koberec. Ano, i to je moje realita. Zároveň ale pravidelně zahrnuji do výuky také učení venku – celoročně a smysluplně. A děti ho milují.

Naše škola v Jablonném v Podještědí tuto oblast velmi podporuje, a díky tomu mám skvělé podmínky k tomu, abych dětem mohla nabídnout pestré příležitosti k růstu – nejen ve třídě, ale i venku.

Učení venku se více než v předchozích letech věnuji naplno poslední dva roky. Za tu dobu jsem získala mnoho zkušeností, ale zároveň vím, že jsem stále na cestě a pořád se učím – společně s dětmi, s každou další hodinou strávenou venku.

Neustále zkouším nové způsoby, hledám, jak co nejlépe propojit učivo s tím, co venku společně zažíváme. Někdy něco nevychytám, ale právě tyhle momenty mě posouvají dál. Příprava na venkovní výuku mi často zabere mnohem víc času než běžné hodiny ve třídě. I když nám příroda sama nabízí spoustu inspirace a učí děti přirozeně, vnímám, že obzvlášť pro mladší děti je důležité, aby měly určité vedení, strukturu a oporu. Přemýšlím proto, jak aktivity nastavit tak, aby pro ně byly uchopitelné, srozumitelné, aby se jim propojily s tím, co už znají – ať už ze života, z předchozí výuky nebo z vlastních zážitků. Věřím, že právě v tomto propojení vzniká smysl.

Zároveň ale cítím, že ne vždy je potřeba mít přesně daný plán. Někdy stačí vyrazit jen tak – s otevřeností a důvěrou v dětskou zvídavost. Nechat je objevovat svět svým tempem, vnímat, co je zaujme, co si chtějí zkusit, na co se zeptají. I v tom je obrovská hodnota. A právě tohle střídání – mezi vedením a volností – považuju za jeden z největších darů, které nám venkovní výuka nabízí.

Bádání a učení venku – podobné, a přesto jiné

V průběhu času jsem si začala víc uvědomovat rozdíl mezi tím, kdy se s dětmi „jen“ učíme venku, a kdy se pouštíme do skutečného bádání. I když se tyto dvě roviny často prolínají, pro mě osobně mají trochu odlišný charakter a cíl – a každá má ve výuce své místo.

Bádání vnímám jako proces objevování a zkoušení, který vychází z dětské zvídavosti. Nejde mi o správné odpovědi, ale o otázky, které si kladou samy děti, a o jejich pokusy najít odpověď vlastní cestou. Pracuji s malými dětmi, a právě proto je pro mě důležité, aby si věci mohly samy osahat, pozorovat, zkoumat. Třeba když jsme zkoumali, jak vypadá sníh a sněhová vločka, co se stane, když na sníh nalejeme teplou vodu, nebo jestli má sníh vždy stejnou barvu a strukturu. Děti přicházely s nápady, zkoušely, porovnávaly a přitom si přirozeně rozvíjely schopnost pozorování a vyvozování.

Učení venku zase chápu jako výuku s konkrétním cílem, která se jen přenese do jiného prostředí. Například když trénujeme skládání slov z přírodnin, porovnáváme množství předmětů nasbíraných v přírodě, nebo běháme diktátovou běhačku, při které děti musí nejen psát správně y/i, ale také si informace zapamatovat a přenést je v pohybu. Pracujeme na konkrétním učivu, ale zároveň se hýbeme, jsme venku, dýcháme čerstvý vzduch – a to všechno se do výsledku promítá.

Obě formy výuky se krásně doplňují. Někdy je potřeba víc vést, jindy stačí nechat prostor pro zvídavost. A právě to střídání – mezi vedením a volností – přináší dětem nejen nové poznatky, ale hlavně radost z učení, která je opravdová a hluboká.

Někdy batoh plný pomůcek, jindy jen prázdné ruce

To, co si s sebou ven bereme, se vždy odvíjí od toho, co chceme s dětmi zažít. Někdy stačí jen otevřené oči, deka a pár nasbíraných přírodnin. Jindy je výprava ven promyšlenější a připravuji si i pomůcky, které dětem pomáhají lépe pozorovat, zkoumat a zapisovat.

Nejčastěji používáme:

  • Lupy
    Pro pozorování detailů.
  • Pinzety
    Pro manipulaci s drobnými předměty, hmyz.
  • Přenosné mikroskopy
    Úžasný pomocník pro zkoumání struktur přímo v terénu.
  • Pozorovací kelímky
    Pro pozorování broučků, hlíny, kamínků i detailů rostlin.
  • Tvrdé podložky na podklad a zapisování
    Slouží jako podložka i prostor pro zápisky a kresby.
  • Pracovní listy nebo volné papíry
    Někdy připravené, jindy si děti vytvářejí vlastní záznamy.
  • Podsedáky
    Abychom mohli pohodlně pracovat i na vlhké zemi nebo delší dobu sedět při pozorování.
  • Psací potřeby
    Výtvarné potřeby.
  • Další pomůcky podle konkrétního záměru
    Síťky, pipety, odměrky, lžíce, nádoby… zkrátka to, co právě potřebujeme pro dané bádání.

Při bádání často využíváme právě tyto pomůcky. Děti si díky nim mohou kreslit, psát poznámky, vyplňovat pracovní listy nebo si zapisovat vlastní postřehy a objevné nápady. Vybavení ale nikdy není cílem samo o sobě – je to jen prostředek, který jim pomáhá vidět víc, přemýšlet víc a vnímat víc.

Zároveň vím, že pomůcky nejsou to nejdůležitější. I bez nich můžeme s dětmi zažít plnohodnotnou venkovní výuku. Mnoho pomůcek si také snadno vyrobíme sami – z dostupných materiálů, s pomocí dětí, nebo úplně jednoduše z toho, co máme po ruce. A i když někde nejsou k dispozici finance na nákup vybavení, to nejcennější – příroda, čas a dětská zvídavost – je dostupné každému. Pomůcky nám mohou pomoci, ale nejsou podmínkou. Důležité je chtít jít ven, vnímat svět kolem sebe a nechat děti objevovat.

Ne výjimečně, ale pravidelně

Venkovní učení se u nás nestává jen občasným zpestřením. Jeden den v týdnu chodíme ven pravidelně – a to po celý školní rok. Samozřejmě ne vždy to vyjde podle plánu. Ve škole máme i další formy inovativního učení, jako jsou centra aktivit, projektová výuka nebo vrstevnické učení, a k tomu i celou řadu dalších akcí, které se u nás konají v hojném počtu po celý rok. Někdy je opravdu náročné všechno propojit a skloubit. Ale venkovní výuku se snažím zařazovat co nejčastěji – protože děti to venku zkrátka baví.

Jedeme to celoročně – pokud nejsou extrémní podmínky. I v zimě jsme venku, byť třeba jen kratší dobu nebo jiným způsobem. S jarem ale přichází další možnosti a už teď mám v plánu být s dětmi venku ještě častěji než jednou týdně.

Objevná cesta s kartičkami v kapse

Zrovna nedávno jsme s dětmi zažili krásné dopoledne při aktivitě, která je jednoduchá na přípravu, ale nabízí spoustu prostoru pro pozorování, přemýšlení i týmovou spolupráci.

Děti jsem rozdělila do skupinek po čtyřech (dle počtu ve třídě). Každá skupina ode mě u školy dostala sadu kartiček s výzvami typu:

  • Najdi něco kulatého
  • Najdi něco hladkého
  • Najdi něco, co je větší než tvoje ruka
  • Najdi něco zeleného
  • Najdi něco s dírou
  • Najdi něco, co má zvláštní tvar
  • Najdi něco měkkého
  • Najdi něco, co připomíná písmeno
  • Najdi něco, co se dá rozlomit
  • A vymyslete si i své vlastní nápady 🙂

Kartičky jsem si předem připravila – vyrobila jsem je na počítači a vytiskla v pěti různých barvách podle počtu skupin. Ale úplně stejně dobře se dají vytvořit i ručně – stačí kousek kartonu, barevný nebo obyčejný papír. Je fajn si je případně zalaminovat, aby déle vydržely, zvlášť pokud je plánujete používat opakovaně.

Potom jsme vyrazili a cestou už děti vnímaly okolí úplně jinak. Sbíraly, hledaly, porovnávaly – každá skupina objevovala to své. Když jsme dorazili do cíle, což bylo malé zázemí u lesa, rozložily si kartičky a přiřadily k nim nalezené „poklady“. Společně jsme si pak jednotlivé věci představili a povídali si o tom, co koho nejvíc zaujalo, co bylo nejtěžší najít, co nejzajímavější, nebo čím se skupinky od sebe lišily.

Tahle aktivita je krásným příkladem toho, co vnímám jako učení venku – tedy výuku s konkrétním záměrem, která se odehrává mimo klasickou třídu, ale má jasný cíl a strukturu.

Naše oblíbená badatelská klasika: pozorování hmyzu

Jedna z aktivit, ke které se s dětmi často vracíme, je pozorování hmyzu v přírodě. Děti milují, když mohou sledovat zblízka, co se skrývá v trávě – od mravenců přes broučky až po pavoučky nebo třeba slimáky.

Vybavíme se kelímky s lupou, lupami a pinzetami – a vyrazíme do míst, kde to „žije“. Děti se rozprchnou mezi trávu, keře nebo k pařezům a začnou objevovat. Brzy se ozývá nadšené: „Mám mravence!“, „Tenhle má krovky!“, „Pavouček! Ale ten má víc nohou, že jo?“ A spousta dalších zvídavých otázek a nadšených výkřiků zní kolem nás.

Každé naše pozorování je trochu jiné. Někdy si děti jen tak sednou do trávy a mezi sebou si ukazují, co našly, ptají se mě, navzájem se překřikují, sdílí své objevy – a já to nechávám volně plynout. Jindy to víc zacílím. Třeba jim dám prostor nakreslit nalezeného tvorečka, popsat ho, nebo hledáme v knížkách, co by to mohlo být. Vždy záleží na tom, jak to zrovna cítím, jaké jsou děti naladěné, kolik máme času… a co zrovna venku vznikne samo. A to mě na tom baví – že to nikdy není stejné.

Objevujeme i doma – s kluky, po svém, kdykoliv to jde

A tohle všechno – objevování, pozorování, ptaní se, vnímání světa kolem – nemusí zůstávat jen ve škole. Dá se úplně jednoduše přenést i domů.

I my s kluky rádi trávíme čas venku. Sledujeme, co roste, co leze, co se mění. Sbíráme kamínky, stavíme domečky z klacíků, díváme se na broučky… a občas z toho vznikne i spontánní poznávání nebo zvídavá otázka. Není v tom plán, cíl ani výstup – jen společný čas venku, který má smysl. A já věřím, že právě tohle si děti nesou dál.

Učení venku mi dává smysl. Je to prostor, kde děti rostou jinak – volněji, přirozeněji, bez spěchu. A i když je někdy potřeba víc přemýšlet, jak všechno uchopit, a jindy to naopak nechat plynout, vím, že každý takový den za to stojí. Stačí málo – jedno ráno, malá zastávka, pár kroků do lesa. A děti mají příležitost vidět, vnímat a objevovat svět kolem sebe tak, jak to jinde nejde.

Spoustu těchto drobných venkovních nápadů sdílím i průběžně na svých sociálních sítích. Najdete mě na InstagramuFacebooku, kde sdílím konkrétní aktivity z praxe, které se dají snadno přenést do výuky nebo domů.

Jsem průvodkyně dětí na jejich cestě vzděláváním, zaměřuji se především na předškoláky a děti prvního stupně. Pomáhám jim růst, nacházet radost z učení a rozvíjet dovednosti pro život. Zároveň podporuji učitele i rodiče sdílením ověřených tipů a materiálů, které zpestří výuku ve škole i doma a podpoří přirozenou motivaci dětí. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Objevte, jak připravit dítě na zápis s lehkostí a radostí.
  • Nejnovější články
  • Kategorie
    • Žádné rubriky
  • Potkáme se na Facebooku